O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Přes 40 % Čechů nakupuje i když nemá peníze

Sotva skončila předvánoční nákupní horečka, obchodníci začali lákat zákazníky v rámci povánočních výprodejů na obrovské slevy. Někteří spotřebitelé odložili vánoční nákupy na začátek nového roku, aby sehnali potřebné zboží za výhodnější cenu, jiní v domnění, že nakoupí výhodně, utratí poslední ušetřené peníze nebo se dokonce zadluží. Jak Češi nakupují, když nemají peníze?

Obchodníci vědí, že velké slevy dokáží výrazně ovlivnit nákupní chování zákazníků a průzkum agentury Ipsos pro společnost KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) to potvrzuje: 42 % Čechů nedokáže odolat lákavé koupi ani v situaci, kdy nemá dostatek peněz.

Přestože lidé vstupují do nového roku s nejrůznějšími předsevzetími, jak změnit svůj život k lepšímu, patří leden k nejdepresivnějšímu období roku. Počasí je nepříznivé, brzy se stmívá a lidé se probouzí do finanční kocoviny způsobené nadměrnými vánočními výdaji. Není náhodou, že nejdepresivnější den v roce, tzv. Blue Monday, připadá na třetí pondělí v lednu. Ať už si o významu tohoto dne či o metodice, jakou autoři došli k jeho určení, myslíme cokoli, jedno je jisté - leden představuje pro naše peněženky a účty zatěžkávací zkoušku, kterou můžeme zvládnout jen díky nekompromisnímu přístupu k utrácení a domácím financím.

„V rámci průzkumu jsme zjišťovali, jak by se lidé postavili k situaci, kdy si už dlouhou dobu chtějí koupit nějaký speciální přístroj, na který nemají peníze, a právě ho objeví v obchodě se 70% slevou. Situace pro povánoční období více než typická. Téměř polovina (42 %) Čechů by lákavé koupi neodolala a přístroj by si koupila, i když na něj nemá peníze. Řešením by pro ně byla půjčka. Přibližně čtvrtina (28 %) lidí by si na něj půjčila od rodiny či přátel, 14 % Čechů by si na přístroj vypůjčilo v bance,” říká Markéta Fixová ze společnosti KRUK.

Nadpoloviční většina lidí se k útratám nad rámec svých možností staví přece jen racionálně. „Přístroj by si rozhodlo nekoupit 58 % Čechů s tím, že někdy v budoucnu ještě najdou podobnou slevu a budou mít dostatek peněz na jeho nákup. Odloží tedy současnou potřebu do budoucna, kdy bude jejich finanční sitauce příznivější a nebude nutné se zadlužit,” doplňuje Fixová.

Kde si lidé půjčují

Lidé ve věku 50 až 69 let jsou k půjčkám obezřetní a pokud nemají peníze, až 70 % z nich by se rozhodlo přístroj nekoupit. Oproti tomu mladší lidé do 29 let by se tak rozhodli jen ze 48 %. Víc jak polovina z nich by si přístroj koupila, i když by na něj neměla peníze. S žádostí o půjčku by se nejčastěji obrátila na svou rodinu či kamarády (43 %), teprve potom na banku (9 %).

Půjčka od finanční instituce je řešením zejména pro věkovou kategorii mezi 30 a 49 roky. Až 20 % lidí z této věkové kategorie se obrací v případě nedostatku peněz na poskytovatele bankovních či nebankovních půjček a úvěrů. V případě lidí mladších 30 let a starších nad 50 let je zdrojem finanční pomoci hlavně rodina.

„Ať už si půjčujeme od finanční instituce nebo od rodiny, je nutné mít na mysli, že dluhy je třeba splatit. Ani sebevýhodnější koupě, když na ni nemáme peníze, není natolik výhodná, abychom se kvůli ní zadlužili,” doplňuje Fixová. „Pokud se stane a zadlužíme se, aniž bychom byli schopni včas půjčku splácet, měli bychom co nejdříve kontaktovat věřitele a domluvit se na podmínkách splácení. Rozhodně se tím vyhneme dalším nepříjemnostem, jako jsou např. úroky z prodlení.”


(5. 2. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2317)